Stonehenge

Första dagen pappa var här och hälsade på åkte i till Stonehenge som ligger ungefär 8 mil från Blackford. Stonehenge är ett monument med stenar som står i en cirkel. Några av stenarna är över 5-6 m höga och väger allt mellan 4 och 25 ton var. Människorna som levde där mellan 3000 f.Kr. och 1600 f.Kr. byggde denna ring av gigantiska stenar. Det som gör Stonehenge ganska intressant är att ingen egentligen vet varför människorna valde att resa dessa stenar. Varför de tog sig tid att slipa till stenarna så de såg ut som de ville och inte bara det utan även hämtade specifika stenarter från Wales. Dan kan ju inte direkt ha varit enkelt på den tiden!
 
 
Under 1900-talet och en bit in på 2000-talet fanns en årlig festival vid Stonehenge och platsen var också viktig för religiösa tillställningar. Men idag är festivalen inte tillåten och religiösa händelser vid Stonehenge är bara tillåtet 4 gånger per år vid specifika datum. Nu är Stonehenge mest bara en turistattraktion (en dyr sådan!! för det kostar lite över £7/person att gå innanför stängslet). Jag och pappa valde att inte betala för även om man betalade fick man inte gå nära stenarna ändå. Det var ju det man ville göra. Röra stenarna och sicksacka mellan dem. Jag visste ingenting om Stonehenge innan vi åkte men nu när jag läst om monumentet känns det rätt coolt att jag varit så nära en sådan sak som säkert betytt mycket för många människor för länge länge sedan.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0