Blåsigt och kyligt men jävligt glad ändå!

Fördelar med ett ”eget” öra:
1. Örat har känsel för beröring och temperatur.
2. Örat upplevs och är kroppseget.
3. Följer övriga hudens färgskiftningar vid solbränna, rodnad med mera.
4. När operationerna är klara så behövs ingen ytterligare framtida inplanerad sjukvårdskontakt.

Nackdelar med ett ”eget” öra:
1. Örat är något grövre i den tredimensionella strukturen jämfört med det friska örat.
2. Fler operationer.

Fördelar med en protes:
1. Mindre omfattande operationer.
2. Formmässigt mer likt det ”friska” örat.

Nackdelar med en protes:
1. Örat har ej känsel.
2. Örat har ofta avvikande färg beroende på årstid.
3. Protesen bör tas av nattetid.
4. Kräver tillgång till 2-3 nya proteser/år under resten av livet.
5. Risk att protesen lossnar vid stötar och slag, sportutövning med mera.
 

Nu kanske ni undrar varför jag har tagit fram fördelarna och nackdelarna med mitt nya öra, och varför jag sedan har strukit under nummer 1, 2 och 3. Jo för att idag fick jag för första gången på riktigt känna av när mitt nya öra blev riktigt kall och rodnade. Jovisst gör det ont som satan när det händer men jag kunde inte vara arg eller irriterad på det idag. Det var så underbart härligt att ha den känslan på det högra örat och kunna se att den också blev röd som ett j*vla äpple. Visst blev mitt viköra också rött men det här är ju något helt nytt. Riktigt konstig känsla. Men härligt! Tro det eller ej men mitt viköra blev faktiskt sällan sådär iskall så det känns som att örat ska trilla av. Det var i dom situationerna som jag kunde känna lite irritation istället faktiskt. För då var inte min kropp i "harmoni". Då var det vänstra örat iskallt och det högra var helt normaltempererad.Varför mitt viköra höll temperaturen så bra har jag en liten egen teori om. 1. Det finns ingen väg in eller ut. 2. Örat behövde inte cirkulera blod på en lika stor yta. 3. Det jag hade som öra var tjockare och mer samlat. 

 

När människor frågar mig om jag nu känner mig hel för att jag har två "normala" öron så är det lite både och. Ja visst känns det härligt att se ut som alla andra och ha två frusna öron, men vikörat kommer ju alltid vara en del av mig. Vikörat är en del av min livshistoria. Tack vare mitt viköra så fick jag vara med om en resa som stärkte mig psykigt. För att bestämma sig för att låta främmande människor söva en och sedan skära i en är inte direkt ett lätt beslut. Men jag är riktigt glad att jag gjorde det :D


 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0